tisdag 4 december 2007

Tänkvärt!

En enkel handling
"Janne var på väg hem från skolan en dag när en kille längre fram på trottoaren snubblade och tappade alla sina saker. Det låg böcker och pennor spridda över trottoaren och Janne skyndade sig att hjälpa till med att plocka upp dem. De två pojkarna skulle åt samma håll så Janne hjälpte till att bära en del av sakerna hem till den andra killen.

När de gick på vägen hem berättade pojken att han hette Peter och att han var mycket tacksam för hjälpen att bära. Janne stannade en stund och käkade mellanmål och kollade på TV. De snackade en stund om ingenting och skrattade åt Peters lilla hund.

Därefter umgicks de då och då efter skolan och käkade lunch ihop ibland. De gick båda ur högstadiet och hamnade på samma gymnasium. Under åren som följde umgicks de inte särskilt mycket, utan sågs bara sporadiskt.

När bara tre veckor återstod av gymnasiet bad Peter att få prata med Janne. Han påminde honom om dagen då de först träffades.

- Har du aldrig funderat på varför jag bar på så mycket grejer den där dagen? frågade Peter. Du förstår, jag hade rensat mitt skåp för att inte ställa till det för någon annan. Jag var på väg hem för att begå självmord, men när vi hade pratat ett tag den där eftermiddagen insåg jag att jag skulle sakna livet och att det faktiskt finns människor med ett gott hjärta. Jag vill bara att du ska veta att när du plockade upp mina böcker den där dagen så räddade du mitt liv."

0 kommentarer: