torsdag 1 januari 2009

Mål för 2009

  • Bli bättre på att vara närvarande för stunden

Ofta känner jag mig totalt avskärmad från verkligheten. Jag går in i min egen värld och hänger inte med i vad som händer. Jag hör när folk pratar till mig och jag svarar på det dom säger, men jag lyssnar egentligen inte på vad som sägs. Det vill jag bli bättre på, att vara närvarande för stunden. Ibland mår jag bra av att skärma av mig själv, men som det är nu händer det allt för ofta när jag inte ens själv vill det.

  • Läsa mer böcker

Jag älskar att läsa och jag får ut så otroligt mycket av att göra det, ändå så händer det allt för sällan. Jag vill bli bättre på att ta mig tid till att läsa, utan att hela tiden känna att jag borde göra något annat. Självklart är det böcker i kategorin Personlig utveckling som står högst på min lista.

  • Bli färdig undersköterska

I och med att jag blir färdig undersköterska blir jag också klar med mina gymnasiebetyg och får behörighet till högskolan. Det är någon som länge tyngt mig att jag inte har avslutat och detta år ska det äntligen bli av. Om allt går enligt planerna kommer jag att ta min examen innan sommaren.

  • Få ett fast jobb

Hör egentligen ihop med punkten över denna. Mycket skulle falla på sin plats om jag bara fick ett fast arbete där jag kan trivas. Då skulle jag få mer struktur på mitt liv och ta mig ännu närmare mitt största mål i livet - att skaffa barn. Kanske blir det ett mål för nästa år? En fast inkomst skulle underlätta så otroligt mycket i mitt liv, framför allt så skulle det ta bort en hel del negativ stress från mina axlar.

  • Minska min medicin

Ett projekt som jag redan startat i slutet av år 2008. Min medicin har minskat sitt första steg och mitt hopp är att jag om ett år kommer att vara helt medicinfri, eller i alla fall äta en bra mycket mindre dos än vad jag gör idag. Det skulle också resultera i en stor känsla av frihet.

  • Lägga ner mer tid på mitt förhållande med Danne

Något som jag lagt ner alldeles för lite tid på under 2008 och som även visats ganska tydliga konsekvenser. Under 2009 ska jag lägga ner mer tid på honom genom att vara mer närvarande, gladare och mer engagerad.

  • Bli mer hälsosam

Både 2007 och 2008 har varit två enormt ohälsosamma år för mig när det kommer till både motion och mat. I år ska jag bli bättre på det! Jag ska motivera mig till att ta mina promenader och äta hälsosamt. Mycket mindre socker kommer det bli för min del.

  • Inte negativisera tillvaron

Jag är expert på att säga saker som "jag mår illa" eller "gud va dåligt jag mår". Detta får mig knappast att må bättre utan tvärtom. Mitt mål är alltså att jag ska hindra dessa meningar innan de hoppar ut som grodor ur munnen på mig. Då får även andra människor i min omgivning, främst Danne, mindre negativ energi.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga mål du lägger upp..önskar dig lycka till..ett gott nytt år..en fin blogg har du så jag återvänder nog..Må gott.

Jenny sa...

Åh tack så mycket!! :)
Du är välkommen!