fredag 1 januari 2010

Årskrönika 2009

När jag ser tillbaka på året 2009 känner jag bara en stor lättnad över att det snart är över. Det har varit en tungt år med många motgångar. Januari var som en djup dal, jag tänkte alldeles för mycket och försökte drömma mig bort från verkligheten. Jag kämpade med skolböckerna och hade noll motivation till det mesta. Det enda riktigt underbara som hände denna månad var att mitt älskade kusinbarn Eddie föddes, världens sötaste lilla pojke.


I februari hade jag praktik under min undersköterskeutbildning, jag var på ortopeden och lärde mig väldigt mycket olika saker men fick sedan avbryta praktiken tidigare för att jag hade för stora problem med min ångest. Alla hjärtans dag spenderade vi i alla fall i en stuga på Herrfallet tillsammans med Per, Ida och Axel. En riktigt trevlig helg med mycket snö, pimpling och fest.


Mars månad var fylld av födelsedagar och jag och Danne firare 4 år tillsammans. Det var även ett himla liv i stan då statshotellet utsattes för ett attentat och brann ner till grunden. Det var också denna månad som jag blev förtroendeinvald i kvinnojourens styrelse och som jag fick upp ett intresse för feng shui.


I april hade jag betsämt mig för att ta tag i mitt liv. Jag började rensa ut här hemma, alla lådor och alla skåp resades på en massa onödiga saker och jag försökte verkligen få ordning på allting. Jag började leta sommarjobb och fick napp på trumslagargården där jag även gick introduktion denna månad. Slutet av månaden ägnades mest åt planering inför den stundade resan till Kreta som skulle bli av på valborgsmässoafton.


Och den första maj blev också vår första dag på Kreta. Det var hela Dannes familj + Dannes systers familj som åkte och vi hade en underbar vecka tillsammans. När vi satt på bussen på väg hem fick jag en riktig panikångest och började kräkas. Den två timmars långa bussresan på väg till flygplatsen blev ett mindre helvete. Timmarna på flyget hem tillbringades i fosterställning och det här blev början på en väldigt tung period av ångest och sömnproblem. Jag isolerade mig hemma och ville inte umgås med människor.



I juni började jag jobba på äldreboendet och detta hjälpte mig att hamna på fötter igen. Jag fick plötsligt något annat att fokusera på än min ångest och mina dagar blev meningsfulla. Detta var även månaden då lillebror tog studenten, och jag var otroligt stolt över honom!


Juli blev en varm månad och mestadelen av min tid spenderades på jobbet, jag hade fantastiska arbetskamrater och trivdes verkligen. Så fort jag hade ett par lediga dagar så mådde jag dåligt igen.


I augusti tog mitt sommarvikariat slut och jag började att söka nya jobb aktivt igen. Hade enorma sömnproblem och mådde allmänt dåligt så gott som hela tiden.


Ekonomiska orosmoln var det som tog upp all plats i mitt liv under september månad. Jag sökte många olika jobb men fick inga napp i den lågkonjuktur som tagit över Sverige. Jag började ge upp när jag plötsligt fick napp och erbjöds jobb som personlig assistent. Jag jublade av lycka och började nu se ett ljus i den tunnel som så länge varit mörk.


Den första oktober började jag på mitt jobb och jag kände mig enormt tacksam över denna möjlighet. Jag mådde bättre och vi avslutade månaden med att åka på en maskeradfest utklädda som häxa och dracula.



När november kom började jag bli varm i kläderna på nya jobbet och jag kände mig oerhört lyckligt lottad och stolt över att ha lyckats få mit nya jobb. I år var det redan i denna månad som det blev första advent och min jullängtan kom redan då.


I december var det också mycket jobb. Mycket av min lediga tid spenderades med att planera den julfest som i år skulle vara hemma hos oss med både min och Dannes familj samlade. Julafton blev helt underbart perfekt, ute var det kallt och vitt, vitt, vitt... Mysigt! Nyårsafton spenderades med älsklingen min, Kull, Fia, Per och Ida.

0 kommentarer: