torsdag 27 maj 2010

VASar

Här är det inte VAB (vård av barn) som gäller utan VAS. All inre stress håller på och trasa sönder mig, så för att inte springa in i nån dörrkarm eller så valde jag att vara hemma och varva ner. VAS är alltså helt enkelt Vård av själen, något som vi alla behöver ibland. I dagens Sverige är det fortfarande inte okej att vara hemma från jobbet för annat än fysisk sjukdom. Inom några år kommer detta absolut att förändras, och jag tror att det är en viktig förändring som måste ske. Om inte jag hade varit hemma ett par dagar nu när jag verkligen behöver det så hade jag kanske blivit sjukskriven i flera veckor lite längre fram.

En annan sak som jag diskuterade med min kollega här om dagen är det faktum att man faktiskt inte måste uppge orsak till varför man sjukskriver sig. Ofta känner man (eller i alla fall jag?) att man måste uppge en väldigt god anledning. Det räcker inte med huvudvärk och hängighet utan det ska vara kräkningar och hög feber som gäller för att det ska vara okej.

Visst förlorar jag pengar på att vara hemma dessa två dagar... men vad är väl pengar i jämförelse mot sin hälsa? Och nu när vi har vikarier på mitt jobb igen som kan jobba så känns det bra.. nu behöver man inte ha dåligt samvete för att man är sjuk av den anledning att kollegorna ska behöva jobba extra.

Vad har jag nu gjort under denna VAS-dag? Mitt enda krav för dagen var att göra så lite som möjligt. Vi har ingen TV i sovrummet så istället har vi flyttat sovrummet (eller ja, sängen bara) till TVn. Så där har jag legat mest hela dagen och tittat på film och TV. Laptopen har också varit med framför TVn. Sen har jag stekt pannkakor och ätit med mormor Stinas supergoda äppelmos. Några backgammonspel har det också blivit med Danne. Så det har varit en lugn dag, och det har varit väldigt behövligt. Nu ligger jag och tittar på Eurovision song contest semifinalen, hoppas att det går bra för Bergendahlen! :)



Bara nio dagar till solen nu!!

1 kommentarer:

Linda Vold sa...

Kan inte annat än ABSOLUT hålla med dina väl valda ordom sjukskrivning! Du vet, min chef drog det till sin spets och krävde läkarintyg från första sjuka dagen! Sinnessjukt!