onsdag 9 januari 2008

Etik och livsfrågor

Så heter kursen jag börjat läsa på komvux idag. Vår första uppgift skapade minst sagt diskussion. Därför delger jag mig av den här:

Vem ska räddas?
Ett fartyg har kolliderat och håller snabbt på att sjunka. Det blåser alltför hårt för att man ska få i livbåtarna eller nå fram med en räddningsbåt. Enda chansen att rädda passagerarna är med en helikopter. Eftersom helikoptern bara kan tra tre passagerare åt gången måste kaptenen på fartyget avgöra i vilken ordning passagerarna ska räddas. Det är stor risk att fartyget hinner sjunka innan alla har räddats. Vilka tre ska få åka med helikoptern först? Vilka tre kommer i sista hand? hjälp kaptenen att välja. Dessa tolv personer finns på båten:
- 52-årig ensamstående, berömd cancerforskare
- 35-årig skicklig bilmekaniker som har fru och tre små barn där hemma
- 31-årig ensamstående mamma som har två barn hemma, 11 och 7 år gamla
- 10 månaders spädbarn
- 25-årig filmstjärna, vacker, framgångsrik, världsberömd
- 56-årig finsk städerska utan familj
- 65-årig medlare i kriget som just rasar mellan Iran och Israel. Han är på väg till ett möte som kan bli avgörande för om kriget kommer fortsätta
- 19-årig värnpliktig på väg hem till sin flickvän
- 44-årig styrman med svåra alkoholproblem
- 20-årig svensk knarklangare
- 32-årig nyinvandrad läkare från Sydamerika
- 79-årig rullstolsbunden dam


Vilka skulle Du välja?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som mamma till tre blir de två första ett lätt val:
31-åriga mamman och 35-åringen med barn hemma. En tiomånaders bebis får plats ändå om någon tar den innanför jackan :) men annars väljer jag den ändå, för om helikoptern hinner med en tur till så är det inte säkert att den klarar att hålla värmen tills den kommer nästa gång.

Anonym sa...

Lite nyfiken...vad valde du?

Jenny sa...

Jag valde först och främst den ensamstående mamman, just för att hennes barn inte skulle få ågon förälder annars. Den valde jag bebisen (skulle aldirg ha hjärta att inte ta med henne/honom). Och till sist krigsmedlaren. Även om han var gammal kan han ju potensiellt rädda många många liv.

Anonym sa...

De första valde jag faktiskt samma som dig Jenny, av likandne anledning. Svårare var det att välja de sista. Skulle valt: 20-årige knarklangaren, 44-årig styrman och 32-årig läkare.

Scenariot säger inte att de andra går en säker död till mötes, utan hamnar i vattnet, så lite tänker jag vilka som skulel ha störst chans att klara sig.

Sådana här frågor är verkligen intressanta. Ha det!