torsdag 22 april 2010

Emotional rollercoaster

När jag glömmer att ta min medicin brukar jag alltid känna av det ett par dagar senare genom att jag blir låg. Ibland blir konsekvenserna mer än så. Idag är en sådan dag.

I förrgår glömde jag att ta min medicin och nu får jag lida för det. Hela den här dagen har varit som en jävla.. ja jag vet inte vad... Jag har upplevt de flesta känslor man kan uppleva. Glädje, ilska, ledsamhet, ångest, oro, upprymdhet.. att ha alla dessa känslor på en och samma dag blir inte bra. Och det kan skifta så fort att jag inte hinner med själv. Ena stunden kan jag bli så där otäckt apatisk och inte ens få fram ett enda ord, sen kan det helt plötsligt slå om och alla känslor förändras.

Det är otäckt när det blir på det här viset, för jag känner att jag tappar kontrollen.. jag vill kunna styra mina tankar och känslor (på det vis som man kan när man mår bra) men det går liksom inte. Då blir jag rädd.

I dessa stunder känns det som att jag håller på att tappa förståndet helt, som att jag håller på att bli galen. För er som inte själva har lidit av ångest på detta vis är det svår, om inte omöjligt, att förstå vad jag pratar om. Förmodligen tycker ni väl att jag är knäpp också... men det är så ångesten fungerar. Den lurar hjärnan och tar till alla möjliga olika trick för att man ska bryta ihop.

Det jag är tacksam över just nu är att jag är ångestfri när jag jobbar. Under alla dessa år av ångest har arbete liksom varit en ångestfri zon. När jag går till jobbet så går jag in i en annan roll är det som.. där tillåter jag mig själv inte att vara svag. Och det är jag väldigt glad över. Det finns så otroligt många människor som inte kan jobba alls på grund av sin ångest.. och då hamnar man i en ond cirkel. För desto mer inaktiv man är, desto mer tid har man att ägna åt sin ångest. Så länge jag håller mig sysselsatt så har jag ingen ångest, jag tror att det är just därför som arbete alltid har gått bra.

Det har varit mycket kring mig nu den senaste tiden. Jag tror att det är därför som jag reagerade så starkt på att jag missade medicinen denna gång. Men imorgon kommer det kännas bättre och på lördag kommer allt vara i ordning igen.. så brukar det vara.

Jag måste bli bättre på att komma ihåg att ta min medicin, det är så lätt att glömma den en dag när man mår helt bra. För precis som min svägerska uttryckte det, "vem tänker på att ta en alvedon när man inte har ont i huvudet". Precis så är det!

1 kommentarer:

Sannan sa...

åhh jag hatar när det blir sådär. Jag känner mig som ett psykfall som har multipla personligheter :(
Å så svårt om det går ut över någon annan för man vill så gärna förklara men det går inte eftersom den troligen inte förstår.

Hoppas det ordnar sig! Kramar