söndag 7 februari 2010

Melodifestivalen - deltävling 1

Igår var det dags för första deltävlingen i Melodifestivalen detta år.

Ola hade en låt som jag tror kan bli bättre ju mer man lyssnar på den. Det kändes som att melodin var en sån där som lätt kan fastna i huvudet. Jag ville att Ola skulle gå till andra chansen, men han tog dig till final direkt.

Jenny Silver, vad i hela friden gjorde människan? Och vad hade hon på sig? Allt var bara hemskt från början till slut. Att hon kom sist i startfältet kändes inte allt för otippat.

Pain of Salvation, Eskilstuna-bandet! Även om de kommer från "min" stad så har jag faktiskt aldrig lyssnat på dom. Men herregud vilken underbar låt. Så enkel, så naken... så underbar! Jag fick gåshud och tyckte att de absolut var värda en finalplats. Men det fick räcka med "Andra chansen" och jag hoppas att de därifrån kan ta sig till finalen.

Linda Pritchards låt var ganska bra måste jag säga. Det var något med den som fastnade i huvudet.. men det var ett tungt startfält och hon fick lov att lämna tävlingen. Jag tyckte att hon kunde fått komma till "Andra chansen".

Anders Ekborg är en härlig skådespelare och hans röst gör sig väldigt bra i musikaler. Men jag vet inte riktigt om han har att göra i Melodifestivalen?

Frispråkarn tog med sig lite hiphop in i festivalen, och det var väl ganska roligt att de varierar stilarna lite.. men njää, någon final var det inte värt.

Jessica Andersson, jag kunde väl mest sucka när jag såg att hon var med IGEN. Vissa människor ger visst aldrig upp? Låten var helt okej, men det är något med henne (hennes röst?) som jag har svårt för. Hennes "Andra chansen"-plats borde ha lämnats till Linda Pritchards.

Salem al Fakir, jag hörde någon recension om hans uppträdande och låt för några dagar sedan där han blev totalsågad vid fotknölarna, så mina förväntningar var väldigt låga. Men vilken överraskning! Låter var ju helt fantastiskt! Han var absolut värd en finalplats, jag tror till och med att han kan vinna hela skiten!

När vi sen kommer till den väldigt udda programledartrion så får dom godkänt. Måns Zelmerlöf kändes väldigt nervös och inövad, Christine Meltzer var inte jobbigare än vanligt... men Dolph! Herr Lundgren var verkligen den som höjde standarden på trion, han var helt underbar att titta på. Och hans röst är ju bara hur cool som helst!

Tror inte att jag gjort ett sånt här inlägg om Melodifestivalen tidigare, men i år känns det så himla mycket bättre än tidigare år. Det är större variation på låtarna och ett litet ljus i tunneln mot en top 10 placering på Eurovision.

Kvällens minus går till Christer Björkman. Var han tvungen att ställa sig själv på scenen? Bort med honom!

0 kommentarer: