måndag 18 maj 2009

Mardrömmar

I två nätter har jag drömt mardrömmar. Riktigt hemska mardrömmar. Igår natt så var drömmen väldigt hoppande fram och tillbaka, den ahde inte riktigt någon sammanhållande länk... men jagvar rädd och ledsen när jag vaknade. I natt däremot så hängde drömmen samman på ett väldigt obehagligt, men verkligt, vis. Det var en man som jagade mig. Han hade knivar som han skulle mörda mig med. I början så hotade han mig mest. Han tröck kniven mot min hals och skar mig på armarna. Konstogt nog så blödde jag inte.

Varje gång han kom nära mig så gjorde han samma sak. Sa att han skulle mörda mig och skar mig med kniven. Jag lyckades komma undan varje gång. Oftast sprang jag omkring och skrek efter Danne och ville att han skulle hjälpa mig, vilket han gjorde. Men den här stora mördaren fortsatte att dyka upp överallt.. Han stod och väntade på mig ute i mörkret när jag var på väg in i min lägenhet, han smög omkring på stan, han hoppade ut från bilar. Jag kunde inte vara någonstans utan att vara rädd. Inte ens hemma.
Han kunde ta fram kniven mitt bland stora folksamlingar och trycka den mot min hals. Ingen såg någonting.., det var som att vi var osynliga.

Till slut gömde jag mig i en lägenhet, vet inte vems det var men jag var ensam där och kunde känna mig lite lugnare för en stund. Men jag visste att jag aldrig skulle kunna gå ut igen om jag ville överleva.

Drömmen var så sjukt verklig att jag blir helt tårögd nu när jag skriver om det i efterhand. När jag vaknade fick jag känslan av att jag inte vågade lämna lägenheten idag. Riktigt hemskt..


Jag slog upp detta i mitt drömlexikon och hittade följande. Kan någon tolka det åt mig tack:

Jagad av en rädsla eller känslor. Välj att konfrontera dom eller fortsätt att undvika. Vi jagas av det vi skapar med våra tankar, känslor, handlingar och brist på handlingar. Vi kan aldrig fly från oss själva så dessa känslor kan jaga oss genom hela livet om vi inte möter dem.

Om vi flyr från en mördare uttrycker det en rädsla som hotar vårt självförtroende eller någonting vi känner oss hotade av.

En kniv - någon försöker såra mig / jag har känslan av att någon vill såra mig.

Om man gömmer sig för något farligt i drömmen så känner vi oss hotade av något undermedvetet eller av en yttre situation.

1 kommentarer:

Martina sa...

Du måste åka buss:)