onsdag 4 november 2009

Tar straffet för mina synder

Som ni alla vet har jag jobbat ideellt på tjejjouren här i stan sedan ett par år tillbaka. Jag har verkligen älskat det arbetet och känner att jag har gjort något bra. Genom arbetet på jouren har vi tystnadsplikt och vår policy som vi ska följa. För ett halvår sedan valde jag att gå vid sidan av vår policy, jag var väl medveten om vad jag gjorde men valde att ta smällen när den kom. Jag pratade med en tjej i min egen ålder som har lidit av precis samma problematik som jag gjort med panikångest och så. Jag kände när jag pratade med tjejen på jouren att jag kunde göra något för henne, jag kunde hjälpa henne att må bättre. Men jag visste också att det inte skulle räcka med jourtiden en gång i veckan. Därför gav jag henne min privata MSN.

Sedan dess har jag varit i kontakt med tjejen från och till och jag vet i mitt hjärta att jag verkligen gjorde det rätta även om det ansågs som fel enligt policyn. Jag har hjälpt tjejen till att må så mycket bättre många av gångerna vi talat och jag kan inte ångra det.

Nu i morse hade jag fått ett mail från mina kollegor på jouren där de hade sett vår konversation där jag lämnade ut min privata mailadress och de tyckte självklart inte att detta var okej, precis som jag inte skulle tycka att det var om någon av dom gjort likadant. Så jag har nu valt att lämna min plats som jourtjej, inte för att jag måste utan för att jag känner att jag har gjort mitt där. och för att jag inte längre förtjänar att ha kvar min plats. Jag bröt mot reglerna, och det är inte OK.

Hur som helst kan jag inte känna mig missnöjd över att jag gjorde som jag gjorde, jag har gjort en stor skillnad för en människa och det är precis det som jag ville med mitt jourarbete. Men nu har jag gjort mitt och lämnar den fasen i mitt liv och går vidare. Jag kommer att sakna jouren, men känner ändå att det är rätt beslut.

Vad tycker ni? Kan någon förstå varför jag agerade som jag gjorde eller har jag betett med helt åt helvete?

4 kommentarer:

Linda Vold sa...

Om det är ett så ringa problem som att lämna sin personliga msn så är det inte ett bedrövligt misstag alls. Du har ju hjälpt en människa! Självklart är det som du säger att regler är till för att följas men i det här fallet gjorde du det för "patientens" skull. Är inte syftet med jouren att få människor att må bättre? Det är ju skillnad om man bryter en regel som leder till att någon blir drabbad negativt! Nej du är inte en usel person, tvärt om skulle jag säga!

Martina sa...

Nej, jag tycker inte det är "så hemskt"! Men det känns väldigt tråkigt att du ska lämna? Var du tvungen till det? Du som har varit så engagerad i jouren? Hur känns det för dig nu? Är du ledsen eller arg? Jag tycker det låter sorgligt? Var dina kollegor besvikna eller vad anser de?

Jenny sa...

Jag är inte tvingad till att lämna, men på något vis känns det som att jag är färdig med mitt jobb där. Jag är inte arg, men lite nere idag. Jouren har varit så viktig för mig, men nu är det dags att gå vidare. Tjejen som jag har hjälpt har jag pratat med idag och hon säger att jag är en ängel som har hjälpt henne. Det räcker för mig.

Martina sa...

Skönt! Huvudsaken är att du känner dig tillfreds med ditt beslut!KRAM!