tisdag 2 oktober 2007

Jävla sjukvård...

Varje gång jag ska ha någon form av kontakt med sjukhuset i den här staden slutar det med att jag bli irriterad. Idag skulle jag ringa och försöka få en kopia på min journal. Samtalet:

------------------------
-Hej, Jenny heter jag, jag är på jakt efter en kopia på min journal
- Då får du ringa det här numret 016-******
- okej, hejdå
------------------------
-Hej, Jenny heter jag, jag försöker få tag på en kopia av min journal
- okej, vänta så kopplar jag dig
------------------------
-Hej, Jenny heter jag, jag behöver en kopia på min journal
- Det går inte över telefon, du måste skicka ett brev
- Okej, men du jobbar ju på centralarkivet, varför kan inte du bara ordna det?
- Nej, för dom som kopierar vill ha det på ett papper
- Okej, kan du inte skriva ner mitt namn och personnummer på ett papper?
- Nej, du måste skicka brev eller faxa.
- OKEJ, HEJ DÅ!
------------------------

Vad är problemet?! Aldrig i helvetet någon gång kan dom hjälpa en och ändra lite på sina strikta det-ska-vara. Usch. Spelar det egentligen någon roll om hon skriver mitt personnummer och namn och lägger det vid faxen? Nej då, det går ju inte att hjälpa någon.

Samma sak på apoteket när jag skulle hämta ut min medicin. Då finns det någon regel som säger att det måste gå 40 dagar mellan mina uthämtningar så jag inte missbrukar tabletterna osv osv. Vad händer då om jag tappar bort en karta? Ska jag vara sjuk då för att apoteket inte vill ge mig någon ny medicin?
Hur som helst så stod hon där och räknade dagarna om och om igen för hon var inte säker på om det bara hade gått 38 dagar. Herregud! 10 minuter tog det för surtanten att ge mig mina tabletter efter att ha konstaterat att det hade gått över 40 dagar (tack och lov!). Annars hade jag väl stått där än!

Jag säger då det... sjukvården och allt som hör till... fan vilket skit!

0 kommentarer: