onsdag 17 oktober 2007

Våldtäkts-svin

Den 20-åring som blev våldtagen av två "stureplans-profiler" och som nu fick rätten med sig på sin sida har publicerat ett brev som man kunde läsa i Aftonbladet. Otroligt Rörande!

”Jag vill börja med att framföra mitt varmaste tack, ett tack som först och främst är riktat till min familj, min släkt och mina kompisar. Men även ett stort tack till alla människor, kvinnor som män som visat sitt stöd och sitt engagemang i mitt fall. Även ett varmt tack till min advokat Elisabeth Massi Fritz som är en otrolig kvinna. Alla underbara kvinnor på Södersjukhuset, tack, ni har funnits sedan dag ett och ni betyder otroligt mycket för mig! Tack till de poliser som skjutsade mig till sjukhuset och fanns vid min sida under hela besöket, ni är de bästa poliser jag någonsin mött. Jag vill även rikta ett tack till domaren och jurymedlemmar i hovrätten. Samt ett tack till de som närvarade vid hovrättsförhandlingen och manifestationen den 6 juni för att visa sitt stöd.
Mitt senaste halvår har varit omtumlande. Jag har varit nära att ge upp kampen om rättvisa och upprättelse ett flertal gånger. Men, idag, dagen med stort D, dagen då jag äntligen fick min upprättelse, kan jag känna att varenda tår och varenda timma i rättegångarna har varit mödan värd.
Jag vill ge mitt största stöd till alla våldtagna kvinnor i Sverige, jag hoppas att jag kan vara en förebild, jag hoppas att alla utsatta inser att om jag, en ung tjej, klarade mig igenom detta, så gör vem som helst det.
Ett speciellt tack till min mamma, min lillasyster och min kusin. Utan er hade jag inte orkat.
Idag har jag återfått hoppet på rättvisa, idag har jag fått bekräftelse på att jag är något värd, idag känner jag mig stolt. Stolt över att jag tagit mig igenom detta helvete.
Inget kan göra natten i mars ogjord, inga pengar i världen kan få mitt hjärta att bli helt igen, men idag har jag mer styrka och mer livslust än på länge. Det betyder mer än något annat.
Ge aldrig upp hoppet, hur svårt det än är. Aldrig någonsin.”

0 kommentarer: