söndag 2 november 2008

Alla helgons dag

Igår kväll var jag med min familj på kyrkogården, precis som varje år på alla helgona. Morfars grav och en sväng ner till minneslunden för att tända ett ljus för mormor och mammas bror som inte är begravda här i staden. Jag älskar den stunden varje år. Det är alltid kallt och det är alltid en alldeles speciell känsla och stämning på kyrkogården denna dag. Ett lugn som man sällan känner annars. Och det är vackert, fantastiskt vackert... En hel ljusstad för de människor som vi saknar och som en gång har funnits här med oss.

Jag brukar aldrig ta kort på kyrkogårdar... tycker det känns fel på något vis. Men igår kväll gjorde jag det, jag ville visa min sambo hur vackert det var. Han avskyr kyrkogårdar och allt som hör därtill, han förknippar det bara med smärta... Jag ville visa honom hur lugnt och vackert det var... På något sätt visa honom att man kan minnas de döda med fina och vackra minnen istället för bara den hemska begravningen...

1 kommentarer:

Anonym sa...

Lite intressant att vi båda gjort ett inlägg om betydelsen av Alla helgona;) Ännu ett tecken?