onsdag 5 november 2008

Valvaka

Sitter och tittar på valvakan för USA:s nya president. Måste säga att jag vet pinsamt lite om valet i år. Att det står mellan McCain och Obama har jag i alla fall förstått. Och att den troliga vinnaren ska komma att bli Obama har också lyckas fastna i huvudet på mig. "Alla som har lite vett i huvudet röstar på Obama", har jag också hört någon säga. Ska jag hålla på honom då alltså? Tråkigt att titta om man inte hejar på något håll, så ja, jag ställer mig på demokraternas sida. Det känns bäst så.

Varför måste politik vara så svårt? Kan man inte bara göra två spalter för varje presidentkandidat med rubrikerna "För" och "Emot". Sen fick varje kandidat skriva max 2st A4 och hålla ett tal på 10 minuter. Skulle det inte vara mycket lättare då? Hur många är det egentligen, av de människor som inte är superintresserade av politik, som orkar sätta sig in i allt? Blir det inte lättare så att man röstar som sin kompis gör, som röstar som sin mamma, som röstar som sin bror, som röstar som sin... ja ni förstår.

Och dessutom, är det verkligen rimligt att en så gammal gubbe som McCain blir president? Herregud, han är ju 72 år! Ska inte gubben ta och vila sig i stället? Inte för att låta elak på något vis, men när han sen är 75 år kan han ju mycket väl ha dankat av och tappat orken. Hur gör dom då? Man kan väl ändå inte driva ett helt land från en laptop på sängkanten?

Nu har jag övertygat mig själv, heja Obama!
Fan vilket skämt jag är ibland.

0 kommentarer: