onsdag 5 november 2008

Tankar om resan..

I två dagar har det varit en enormt tät dimma här i stan. Om jag sittar ut genom fönstret så ser jag inte byggnaden som står 30 meter bort. Dimman blir ganska kuslig av alla gatubelysningar som ger det där gulaktiga spöklika skenet. Detta får mig att längta bort, helst till solen och värmen... men England får duga. Även om det förmodligen är lika grått och trist där så är det i alla fall en ny miljö. Hoppas bara att det inte regnar för mycket, regn förstör till och med de redan gråa dagarna mer än vad de redan är. Vad jag förstått det som så kommer vi vara ute väldigt mycket om dagarna, oavsätt väder och vind. Kanske skulle jag ta och rota fram en gammal regnjacka ändå? För att vara på den säkra sidan..

Jag kan inte sluta fundera på hur det kommer vara där borta... Hur kommer byggnaden vara? Hur mycket folk kommer det vara där? Vad kommer vi göra om dagarna? Kommer jag trivas? Kommer det vara några människor där borta som jag kommer fortsätta att hålla kontakt med efteråt? Kommer vi skratta mycket om dagarna eller kommer det vara stel och tråkig stämning?

Det finns väldigt mycket jag undrar över, men nu är det bara två dagar till vi åker och tre dagar till jag kommer att få svar på många av mina frågor. Första natten ska vi sova på ett hotell intill flygplatsen och vid lunchtid på lördag ska vi samlas i vårt blivande hem de kommande tre veckorna. Men då har vi ju ett dygn på oss innan och lära känna varann lite, vi tre som åker härifrån stan.

Min oro har lagt sig lite, precis som det brukar bli. Först går min hjärna igenom alla möjliga olika scenarium om hur det kommer bli där borta. Vad som kan gå fel, vad det värsta är som kan hända och en hel dröm andra "tänk om...-tankar". Sen kommer jag dit jag är nu, då ett lugn infinner sig och oron mer går över i en ivrig längtan. Det kommer att vänta ytterligare en gång, när jag står på flygplatsen efter att ha checkat in. Då kommer stressmagen och ett evigt springande på toaletten. Lagom till att det är dags att gå ombord på planet släpper även det och jag kan njuta av min resa. Så brukar det, utan undantag, se ut.

En annan fundering jag har är hur mycket pengar det kommer att gå åt dessa veckor. Mat och boende (utöver första natten) är ju gratis, så det som går åt är ju fickpengar. Har räknat med att handla lite i Liverpool-shoppen när jag ändå är där borta. En fin julklapp till min älsklling kan jag nog hitta i alla fall! Sen vet jag ju hur jag gör när jag reser bort, jag vill ha med mig en present till alla jag saknat när jag kommer hem. Så förmodligen kommer det gå åt alldeles för mycket pengar. Men jag kan ju i alla fall se till att spara presenterna till julafton så jag inte måste handla det också sen. Min ekonomi är ju inte direkt på topp just nu. Jäkligt tur att jag sparat undan lite till den här resan. 3000 har jag tänkt att jag kan spendera på ett ungefär, det borde ju räcka! 1000 kr i veckan är ju faktiskt en del när man inte ska betala någon mat själv. Vi får se om min budget kommer att hållas (...probably not...).

0 kommentarer: