söndag 21 december 2008

De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör

När jag läst ut Lyckoformeln, som nu för övrigt börjar bli riktigt bra, ska jag ge mig på boken De 10 dummaste misstagen klyftiga människor gör och hur man undviker dem. Jag har tjuvbläddrat lite i boken då jag bvar så nyfiken på vilka dessa misstag kunde tänkas vara. Här följer rubriken, och underrubrikerna, på varje misstag (kan beskriva dom lite djupare sen när jag läser boken):

Det första misstaget: Hönapöna-syndromet - Att tappa huvudet. Självuppfyllande profetior. Att tänka relatistiskt. Lyssna till dig själv. "Vad är det jag menar?". Att avvärja katastrofen. Att syna bevisen. Notera dina tankar. Försvara dig själv. Vad är det som inte stämmer med den här bilden?. Många vägar bär till domedagen. Att tänka ett steg i sänder. Att skydda sig - med måtta.

Det andra misstaget: Tankeläsning - Ju närmare relation, desto större illusion. Vi och våra antaganden. Att tolka ledtrådar. Slutningsfenomenet. Att feltolka fakta. När du får fel signaler. Varför det är så svårt att göra sig kvitt tankeläsningsmisstaget. Att sätta namn på problemet. Ifrågasätt dina antaganden. Hur vet du det?. Att skapa en ersättningsbild. Att säga sin mening. Att läsa sina egna tankar.

Den tredje misstaget: Att ta det personligt - En kommentar - skilda reaktioner. "Hur går det för mig?". Följden av att ta det personligt. Att ta det personligt - några vanliga situationer. Sten på börda. Att analysera sig bort från personfixering. När du har rätt att känna dig kritiserad. Att välja sina strider.

Det fjärde misstaget: Att tro på sin PR-agent - Hur en överdos av positiva tankar kan få negativa följder. PR-agenter i det vanliga livet. Den inre PR-agenten. Verklighetsprövning. En sant vinnande inställning.

Det femte misstaget: Att tro på sina kritiker - Stämgaffeln. Varför blir vi så känsliga för kritik?. Att lära sig ifrågasätta sina kritiker. Att sålla och gardera. Den inre kritiken. Att avgöra när kritik kan vara till nytta. Att vänta med sitt svar. Att handskas med kritik. Att lyssna till kritik är inget misstag. Att tysta vibrationerna.

Det sjätte misstaget: Perfektionism - Perfektionistens skavanker. Höga krav är bra. Det perfekta måttet perfektion. Varför är det så svårt att kompromissa?. En väg till förändring. Den "perfekta" inställningen. Att formulera sina krav. Att bli flexibel. Steg för steg. Någonting, inte ingenting.

Det sjunde misstaget: Jämförelsenoja - Förmågan att jämföra. Med jaget som utgångspunkt. Omgivningens tryck. Jämförelser och drivkraft. Sporren som trubbigt redskap. hur påverkas du själv. Jämförelsenojans symptom. En dos stärkande verklighet. Andras ärliga åsikt. Än sen?. Vad är du beredd att offra?. Att ändra på jämförelsen. Ett steg i sänder. Fördelar kontra nackdelar. Att jämföra mindre.

Det åttonde misstaget: Tänk om... - Att formulera om Murphys lag. Den felaktiga premissen. Att skapa problem. Det positiva eller realistiska "tänk om..". Att oroa sig med urskillning. Att ifrågasätta "tänk om"-tänkandet. Att avleda tankarna. Tid för oro. Att avsätta tid för förberedelser och avkoppling.

Det nionde misstaget: Det kategoriska borde - Ordet borde. En skräddarsydd lista. Praktiska borden. Problematiska borden. När dina borden är för trånga. Att bredda bron. Att analysera följderna. Skulle ha och borde ha. Att lämna det som varit. Att handskas med skuldkänslor. När olika borden kolliderar. Tillåt dig själv ett visst svängrum.

Det tionde misstaget: Ja, men... - Kökskniven. Ett klent surrogat. En ödesdiger mix av misstag. Första steget mot ja. Från "ja, men" till "ja, och". Rollspel. Vänd på tanken. Att säga ja till andra. Att hävda sin åsikt - och säga nej till andra. Att handskas med en "ja, men"-person.

Jag tror att alla kan hitta något läsvärt i denna bok. Själv är jag särskilt intresserad av att läsa om misstag tre och fem, när man tar det personligt och hur man ska handskas med kritik. Två saker som jag verkligen måste lära mig bättre. Sedan åttan och nian, "tänk om.." använder jag alldeles för mycket och ordet borde finns ju näst intill alltid i mitt huvud. Jag ser verkligen fram emot denna bok!

0 kommentarer: