fredag 26 december 2008

Ångesttabell

Vet att många personer med panikångest och agorafobi som läser denna blogg och jag skulle vilja dela med mig utav en övning som kan vara bra att använda sig av när man utmanar sin ångest/fobi. Skriv ner denna tabell på ett papper och använd dig av den så fort du känner att det är något du inte riktigt kommer att klara av:

Vad är det jag ska göra?
Vad är det värsta som kan hända? (Kan vara fler saker)
Sannorlikheten att detta kommer att inträffa? (Ange i procent)
Min ångestnivå inför uppgiften (0-100) är?

När du sedan har utfört vad det nu var du skulle utföra ska du svara på följande frågor:

Under uppgiftens gång vad min ångestnivå (0-100)?
Inträffade det värsta tänkbara?
Om det värsta tänkbara inträffade, hur hanterade du det?
Vad är sannorlikheten i procent att detta inträffar nästa gång?
Ångestnivå (0-100) efter uppgiftens avslut?

Spara det du har skrivit ner och använd det sedan till din fördel nästa gång du ska göra någonting. När man har fått en hel lista på massa saker är det lättare att släppa sin ångest för att man kan se vad man klarat av tidigare.

Lycka till!

0 kommentarer: