fredag 19 december 2008

Drömtolkning

Jag är, som jag nämnt tidigare, en person som ofta kommer ihåg och tolkar sina egna nattliga drömmar. Jag tror att våra drömmar kan säga oss så mycket från vårt undermedvetna som vi kan lära oss att tolka och förstå. Många gånger kanske inte drömmen säger något direkt när man vaknat, men under dagen kan man få en aha-upplevelse och förstå innebörden helt och hållet. Jag vet att många lever efter orden drömmar är bara drömmar, men jag tror att det är mer än så. Man kan få hjälp att tolka sina drömmar av 'professionella' drömtydare, men jag tror att vi tolkar allra bäst själva vara vi är öppna för det. Man ska nog dock akta sig för att övertolka saker och ting. Många personer, min sambo inräknad, tycker att det bara är tjaffs att läsa saker och ting ur sina drömmar. Själv har jag alltid trott på drömmarnas kraft och jag hoppas att fler människor lär sig att göra det.

Anledningen till att detta ämne kom upp är för att jag just satt och funderade över drömmar jag haft de senaste nätterna. Jag har befunnit mig i olika situationer där jag har varit så otroligt arg och osams med människor (inte människor jag känner) som jag möter i olika situationer. Det är ingen ilska som jag håller inom mig i drömmarna, jag snarare skriker och skäller högt. Frustrationen jag känner i drömmarna är sjukt obeskrivllig. Jag känner mig missförstådd, förnedrad och utsatt. Den senaste drömmen som jag hade i går natt så var jag i en tvättstuga. In kom en kvinna som hade tvättiden innan mig. Hon började hänga in massor av tvätt på tork på min tvättid och hade inga planer på att flytta sakerna när det var dags för mina kläder att torka. Hon hånade mig, kallade mig fula saker och vägrade låta mig torka mina kläder. Jag blev så arg att jag tog ner hennes kläder ur torkskåpet så fort hon lämnat rummet. När hon sedan kommer tillbaka har hon med sig sin mamma som är en tio gånger värre kopia av sig själv. Hon börjar skrika på mig och jag skriker tillbaka. Till slut kommer en man ner i tvättstugan som var hyresvärd i huset. Han stället sig först på tanternas sida och går emot mig han också. När tanterna sedan gått upp till sig och jag får förklara mig så ändrar han sin åsikt och säger åt mig att bara slänga in deras kläder i en korg och låta dom vara. Vartefter han går omkring där nere blir han också mer och mer irriterad på tanterna och till slut bestämmar han sig för att ge dom en varning. När jag senare ska plocka ihop min torra tvätt så lägger jag ifrån mig mobil och nycklar på bordet bredvid mig. Jag börjar packa tvätten och ser plötsligt att sakerna är borta. Jag öppnar dörren och där står kärringens morsa med min mobil i näven och säger 'ja, man ska ju ha koll på sina grejer'. Jag blev otroligt frustrerad och arg igen och vi börjar skrika på varandra. Jag kände mig maktlös.
Jag vaknade ganska svettig och kunde fortfarande känna frustrationen tanterna givit mig. Jag var helt slut i huvudet, precis som om allt varit på riktigt. Hur ska jag tolka denna dröm?

Jag funderar över vad tanterna symboliserar. Vad är jag frustrerad över? Vad är det som får mig att känna mig som en mindre värd människa? Vad är det som gör mig så arg?
Jag minns att jag hade en period för ungefär ett halvår sedan då jag drömde liknande drömmar. Precis samma ilska och frustration. Då kom jag aldrig fram till vad drömmarna betydde och efter ett tag försvann dom. Men nu när dom är tillbaka igen känner jag att jag verkligen vill veta.

1 kommentarer:

malve sa...

Jag drömmer också sånadär arg-drömmar ibland. Oftast när jag har mycket omkring mej och inte får så mycket tid för mej själv.

Det låter som att det är något som klampar in på ditt revir och som du inte ritkigt kan kontrollera.

Jag tror också på drömmar. Tidigare drömnde jag mycket PÅ-drömmar ohc att jag inte redde ut situationer, men nu är det jag som har kontrollen i mina drömmar. Precis som i verkliga livet :)