söndag 4 januari 2009

Hockeynatt

Jag och Danne satt och tittade på hockeyn till halv 5 i morse! Först tittade på när Sverige, efter en lång och sjukt jämn match, slog ut Slovakien och tog sig själva till final. Sen ville vi ju också se hur det skulle gå i Canadas match mot Ryssland för att se vilka vi skulle få möta i finalen. Det var än ännu mer nervkittlande match som slutade 5-5 och gick till förlängning som slutligen gick till straffläggning. Där var hemmanationen Canada starkast och gick till final tillsammans med Sverige. Ja, det var ju en spännande natt i alla fall! Och ännu mer spännande lär det bli måndag natt då finalen spelas!

Idag är det storhandling som är punkt ett på listan. Sen ska vi nog laga middag med en kompis och eventuellt ha en pokerturnering igen ikväll om vi får ihop tillräckligt med folk. I morgon är det måndag igen och jag ska ta mig tid att sätta mig in i skolböckerna igen. Har lite halvt ångest över provet jag snart ska skriva i Medicinsk grundkurs. Läraren är väldigt hård och har massvis med information som vi måste lära oss, man vet liksom inte riktigt vart man ska börja. Men det är väl bara att göra så gott jag kan. Hade det här varit på den tid då jag fortfarande gick på gymnasiet hade jag pluggat varje dag nonstop och gråtit på kvällarna för att jag inte visst ehur jag skulle bära mig åt för att få ett MVG. Idag har jag ett nytt perspektiv på livet och tycker att huvudsaken är att jag får Godkänt i kursen. Det känns skönt. Mindre press, mindre stress och framför allt mindre tårar!
Sedan gymnasiet har jag kanske varit på tio olika jobbintervjuer, ingen av dessa har velat se mina gymnasiebetyg. Ingen. Vad de vill se är personlig kompetens, det får man inga betyg i. Och eftersom jag dessutom inte har tänkt att söka in till högskolan som blivande läkare eller psykolog finns det ingen direkt anledning för mig att ha de högsta betygen i allt hela tiden. Mitt mål är att bli en godkänd undersköterska, jag behöver inte vara en mycket väl godkänd undersköterska på pappret. De kunskaperna visar jag hellre genom att praktiskt visa mina kunskaper på min framtida arbetsplats.

0 kommentarer: