tisdag 6 januari 2009

Att vara närvarande

Sitter här och funderar över mina mål för 2009. Den svåraste av alla punkter är att bli bättre på att vara närvarande för stunden. Ibland går jag in i mina tankar så pass djupt att jag måste verka helt ointresserad och bitchig så fort någon försöker få kontakt eller prata med mig. När jag är i dessa djupa tankar sitter jag även på helspänn och blir jätterädd så fort ett oväntat ljud kommer eller någon gör en hetsig rörelse. Jag hoppar till riktigt ordentligt, får andan i halsen och i vissa fall skriker jag även rätt ut.

Hur kan jag förändra det här? Hur kan jag sluta gå in i mig själv så djupt hela tiden? Hur kan jag sluta sitta på helspänn? Hur ska jag göra för att bli mer närvarande för stunden?

Någon som har erfarenhet av den här boken? Tror ni den är bra?

Bild: "Daydream" av Henry Asencio

3 kommentarer:

Unknown sa...

Att gå in i sig själv är bara bra..alla har inte den förmågan!Ett sätt som gör att jag klarar vardagen.:) Närvaron är självklart lika viktig..hitta en balans.
Må gott..

Anonym sa...

Den är ju uppbyggd på mindfulness, som jag talat om en del om i min blogg. De där övningarna du gjorde (som du fick panik av) är ju uppbygda på mindfulness. Jag tror mkt på det menjag tror och vet också att vara närvaranda här och nu är ngt man får träna på hela livet...det är en livslång lära, såsom munkarna. De blir ju aldrig helt färdiga sägs det....

malve sa...

Jag tycker jättemycket om den boken. En annan bok som jag tycker inspirerar mej mycket är Mandelträdet i din trädgård.