söndag 18 januari 2009

Insomni

"Medicinskt defineras sömnsvårigheter, insomni, som störningar av sömnen som leder till nedsatt funktionsnivå på dagtid. För att räknas som insomni ska problemet också märkas minst tre dagar i veckan och ha förekommit under minst en månad. Sömnsvårigheter kan ibland yttra sig som lång insomningstid - det tar 45 minuter eller mer att somna, upprepade uppvaknanden under natten och svårigheter att då somna om och/eller att man vaknar mer än en timme tidigare än vanligt på morgonen."

Detta kan man läsa i tidningen Apoteket, utgåva nummer 4, 2008. Jag kan ju ganska lätt konstatera att jag absolut lider av insomni. Därför ska jag framöver ägna min tid åt att lära mig allt om detta och hitta så många övningar/lösningar som möjligt på problemet. Självklart kommer jag att dela med mig av det här i bloggen.

0 kommentarer: