söndag 25 januari 2009

Psykopati

Jag sitter och tittar på veckans dokumentär på TV4 Fakta. Det handlar om psykopater. Den är väldigt hemsk, men samtidigt så önskar jag att alla människor fick se den. Det är något som förekommer mer än vad man tror. Och oftast är det bakom de dörrar där man inte hade en aning om att det kunde finnas.

Jag har ju länge hävdat att mitt ex var/är en psykopat. Med det är programmet kan jag dock se att han inte är en rakt igenom, fullt ut, psykopat. Men han har helt klart en hel del psykopatiska drag och egenskaper. Men precis som så många andra sjukdomar förekommer det i olika grader, och han finns definitivt med på skalan.

När man ställer diagnosen psykopati på men människa gör man det efter en tabell med olika egenskaper på en poängskala. Desto fler poäng, desto mer psykopatisk är man. Jag undrar hur många poäng mitt ex skulle få. Vart skulle han hamna på skalan? Hur som helst så är jag säker på att diagnosen skulle ställas på honom vid en utredning.
Samtidigt blir jag lite tveksam. Han är så sjukt manipulativ och övertygande när han talar (ett av de största dragen vid psykopati) att jag tror att han skulle kunna manipulera sig ur en utredning. Men så kan det ju inte vara. Hur fungerar en utredning egentligen? Hur lång tid tar det?

Jag ska nog fortsätta att titta på dokumentären nu så kanske jag får svar på några av mina frågor.

0 kommentarer: