onsdag 14 januari 2009

Böcker som jag läst i år

Denna lista kommer att uppdateras varteftersom.

>> Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson - Läser just nu!

>> Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson
Bok två i Stieg Larssons trilogi om Lisbeth Salander och Micke Blomqvist. Precis som bok nummer ett så får man veta så mycket mer detaljer än vad som kan komma fram i filmen. Intressant att man fick veta mer om Salanders liv, men tråkigt att hon och Blomqvist inte har en enda riktig dialog med varandra. Hoppas på det i bok nummer tre.

>> Smuts av Katerina Wennstam
För en gångs skull så läste jag faktiskt en roman - men den skulle lika gärna kunna varit sann. Vi får följa fina familjen där pappan är advokat och mamman jobbar på SVT. Pappan jobbar främst med brott mot sexköpslagen och jagar torskar. Själv köper han sex så fort han får en liten stund över. En väldigt intressant historia som verkligen berör. Det märks att Katerina Wennstam är väldigt insatt i detta ämne och vet vad hon talar om. Läsvärd!

>> Jag dödade mitt barn av Dr Carl Burak & Michele G Remington
Ytterligare en sann berättelse. Här får vi följa Michelle som hamnar i en svår förlossningsdepression som slutar med att hon skjuter sitt barn och sedan sig själv. Barnet dör - hon överlever. Det är hennes psykolog som skrivit boken tillsammans med henne och man får följa många olika personers tankar och känslor kring det som hände. Man får även följa rättegång, sjukhusanteckningar och brev som Michelle skrivit. Jag har haft denna bok i ett par år, men aldrig riktigt vågat läsa den. Men jag är glad att jag nu har gjort det.

>> Då gråter änglarna av "Marianne" berättad för Unni Wenche Tandberg
En sann historia om en flicka som i boken kallar sig för Marianne. Hon växer upp som ett av Jehovas vittnen och i boken får man följa hennes uppväxt, hennes upplevelser och hennes känslor. Vi får också följa hennes väg bort från Jehovas. Jag tyckte att boken var intressant, men inte så bra skriven som den skulle kunna vara. Mariannes känslor beskrivs dock väldigt väl.

>> Såld av Natasja T. och Vera Efron
En sann berättelse om Natasja som blir såld som sexslav från Ryssland till Sverige. Som så många andra flickor blir hon lovad ett välavlönat jobb och tackar ivrigt ja. Har man sett filmen Lilja 4-ever så känner man igen mycket, men jag tycker att det bli ännu mer påtagligt när man läser det,ord för ord, i hennes egna berättelse. Ännu en bok som alla borde läsa.

>> Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
En fantastisk bok som var en riktig streckläsare. Kadefors skriver så otroligt intressant. I den här boken får man följa de stora kontraster som finns här i världen. Vad händer när man blandar de rika med de fattiga? En väldigt tankeväckande bok som jag rekommenderar alla att läsa.

>> Lyckoformeln av Stefan Klein
En intressant bok där författaren Stefan Klein på ett lätt sätt förklarar hur vår hjärna fungerar i förhållande till känslor, tankar och händelser. Jag tyckte att boken var lite svår att komma in i, men den växte mer och mer hela tiden och idag är jag glad att jag läste den. Jag har fått mycket nya kunskaper och en helt annan förståelse för hur mycket vi faktiskt kan styra vårt liv genom att lära oss kontrollera våra tankar.

>> Rensa i röran med Feng shui
Alla borde läsa denna bok, oavsätt om man är intresserad av Feng shui eller inte. Att rensa i röran är nödvändigt i de flesta hem. Bort med alla osorterade papper, skräpfyllda lådor och saker som aldrig används. Vem mår inte bättre då?

0 kommentarer: