torsdag 1 januari 2009

Biopriser

Vart tog den här dagen vägen? Visserligen sov vi nästan till två, men de sju timmarna som har passerat efter det har gått med en väldig fart. Vi har egentligen inte fått någonting gjort. Känns som en väldigt meningslös dag faktiskt. Vi funderade på att gå på bio och se filmen Australia nu klockan 9, men biobiljetterna kostade 100kr styck och jag kände att det var en sjukt överpris och valde att bojkotta bion. En biljett för 100kr, hur kan de ta så mycket för en film?! Det är ju galet. Nog för att jag vill se filmen, men då kan jag lika gärna vänta. Det var ju bara några år sedan som det kostade 55-60 kr för att gå på bio. Priset har alltså näst intill dubblats! Jag tycker synd om alla skolbarn som bara har sin veckopeng eller sitt studiebidrag att leva på. Biobesök kan det ju inte bli speciellt mycket av. När jag var yngre och gick på högstadiet så var det bland det roligaste vi visste att gå på bio på helgerna. Tänk om man är en familj med 6 personer som vill gå på bio tillsammans, ska de då betala 600 kr?! Och sedan vill alla ha en dricka för 20 kr och popcorn för 30 kr. Ja det blir ett utlägg på 900 kr för ett jäkla biobesök! Sug på den alla låginkomsttagare! Bio, det är för akademiker det!
Beror dessa höga priser på att "folk" tankar hem filmer olagligt? Kan verkligen skillnaden på antalet biobesök ha minskat så pass mycket? Ja, halverats om man ska se till biljettpriserna. Vad ska det kosta att gå på bio år 2010? 200kr?

Skärpning SF!

0 kommentarer: